Update Diversiteit & Inclusie
12.05.2023

Ook in de context van diversiteit en inclusie (één van de krijtlijnen van de Nomadic School of Arts) stonden de nodige doelstellingen geformuleerd, o.a. met betrekking tot de analyse van de draagkracht en de hindernissen in het diverser en inclusiever maken van het kunst(gerelateerd) onderwijs, het analyseren van OLOD’s, curricula en beleidsdomeinen en het verlagen van drempels middels flexibel(er) opleidingsaanbod.

Afgelopen academiejaar volgden verschillende diensten (o.a. Communicatie, Personeelsaangelegenheden en Studentenaangelegenheden) intervisietrajecten rondom deze thematieken (met o.a. Hybried vzw en Rosa vzw). Ook werden sommige van onze gebouwen gescand op toegankelijkheid, enerzijds door ervaringsdeskundige studenten, anderzijds door Inter.Vlaanderen.

Daarnaast werden de docenten van de educatieve master werden bevraagd in het kader van een DISCO-bevraging (Hoe lerarenopleiders omgaan met diversiteit, UGent) en verwachten we binnen verschillende opleidingen d.m.v. systemic design thinking (met Saskia Westerduin) het curriculum in kaart te brengen. Ook het onderzoek naar modulair leren van Valérie Smet draagt hieraan bij.

Bovendien werden er binnen de projectrondes verschillende socio-artistieke praktijken ontwikkeld, zoals de Projectweek Publieke Ruimte o.l.v. Elly Van Eeghem (Neermeersen/Blaarmeersen), het project Making-Connecting-Healing o.l.v. Helena De Smet en Soft Connection Lab (in Dr. Guislain Museum), de ontwikkeling van het pre-traject No Barriers for Music o.l.v. Maarten Weyler en de samenwerking A School Called Tribe, georganiseerd door Senne Guns, Vincent Pierins en An De bisschop in samenspraak met De Koer en Graffiti vzw.

Ook hebben collega’s Leni Van Goidsenhoven en Aike Roodenburg in het kader van professionalisering in kaart gebracht wat de grootste noden en verwachtingen zijn bij OP-leden op dit vlak. Hieruit volgde een werkverslag en een actieplan, welke als informatiebron kan dienen voor verdere ontwikkelingen.

Daarbij werd er in samenwerking met de diversiteitscoördinatoren van School of Arts Antwerpen (AP) een netwerk opgericht voor Kunst Hogescholen rond diversity, equity & inclusion, wat twee maal per jaar (online) zal samenkomen.

Uitnodiging intervisietrajecten op-leden

Nomadic School of Arts organiseert twee intervisietrajecten voor OP-leden i.h.k.v. diversiteit en inclusie.

• Intervisietraject 1: Omgaan met diversiteit en investeren in brede basiszorg door Silke Daelman.
• Intervisietraject 2: Herdenken van leerpedagogiek en leerinhoud door Yasmine Kaied.

Wanneer? Kennismaking in mei of juni, en vervolgens 5 sessies in september-december 2023 (aangevuld met reflectie-opdrachten tussendoor).

Voor wie? Per traject een groep van 10 docenten vanuit de verschillende opleidingen binnen het KASK & Conservatorium en betrokken in verschillende onderwijsvormen (theorie, praktijk, groep, 1-op-1…). Voor iedere docent die interesse heeft in (één van) beide onderwerpen en zich 6x 1,5 uur kan en wil engageren.

Aanmelden bij? aike.roodenburg@hogent.be, graag even aangeven welk traject. Beide trajecten worden ook (op)gevolgd door twee studie- en trajectbegeleiders.

Screening White Balls on Walls

Bij de start van het nieuwe academiejaar (oktober 2023) nodigt de Nomadic School of Arts je uit om, in KASKcinema, te komen kijken naar de documentaire White Balls on Walls van Sarah Vos. Bekijk de trailer.

“Het Stedelijk Museum in Amsterdam wil inclusiever en diverser worden maar dat gaat niet zomaar. In White Balls on Walls toont regisseur Sarah Vos van binnenuit hoe de nieuwe directeur Rein Wolfs en zijn team dit maatschappelijk delicate, urgente en ongemakkelijke veranderingsproces aangaan op de werkvloer en binnen de kunstcollectie.”

Wanneer: Precieze datum volgt!
Tijd: De documentaire start om 19:00, duurt 1,5 uur en zal gevolgd worden door een (informeel) nagesprek.
Aanmelden: Niet nodig, maar wees op tijd! First come, first serve.

 

bekijk ook: